Zoeken in deze blog

dinsdag 17 januari 2017

Consuminderen en minimalisme binnen een groot gezin.

Consuminderen doe ik nu al een heel wat jaren. Dat betekent in mijn geval, weinig kopen, doen met wat je hebt en onstspullen. Het heeft ons geestelijk en financieel goed gedaan. Het geeft me rust in mijn hoofd. Maar het minimaliseren op het gebied van de ecologische voetafdruk gaat me nog wat minder af. In ons grote oude huis staan nu bijvoorbeeld elektrische kacheltjes om bij te verwarmen. We hebben weliswaar zonnepanelen, maar met deze kachelt.es gaat de teller echt op hol. En als we 25 jaar getrouwd zijn aankomend jaar, dan gaan we met het hele gezin met het vliegtuig naar Tenerife.
Ik wil hierin nog een weg gaan vinden. Maar alles met kleine stapjes tegelijk. Prioritiet één blijft onze kids en gezinshuiskids begeleiden en mijn studie afronden.
Wat lijkt het me heerlijk om een dag in de week over te hebben vanaf juli. Ik ga één dag in de week naar school. Alhoewel ik het ook lekker vind om me even aan de drukte van ons gezinshuis te onttrekken. Wetend dat ik alles in vertrouwde handen van mijn man kan achterlaten.

Ik vind minimaliseren een heel breed begrip. Ik minimaliseer bijvoorbeeld ook op schoonmaken. Ik ga echt niet elke twee weken de ramen zemen. Zonde van mijn tijd. En minimaliseren op de werkzaamheden in de tuin vind ik ook heel belangrijk. Een onderhoudsvrije tuin. Het enigste wat we doen is gras maaien en twee keer per jaar onkruid wieden. Allemaal minimaliseren voor tijdwinst. Minimaliseren in frustraties. De dingen sneller van me laten afglijden, Maar ook minimaliseren in dingen die persé van me mezelf moeten. Zo ben ik nu weer bezig met een opruimronde in huis. Ik zet sommige dingen op de weggeefhoek, maar gooi ook gerust wat in de Kliko en heel belangrijk zonder schuldgevoel. Beter snel opgeruimd dan drie weken onrust in mijn hoofd,

Ja en dan nu weer het werk binnen het gezinshuis oppakken van alledag. Bezoekje ortho. Fiets ophalen. Er was een puberkind in de sloot gefietst. Hoe zou het toch zijn gekomen ;) Kind helemaal in de stress. Niet vanwege de kapotte fiets, maar tijdelijk leven zonder mobiel. Dan krijgen ze echt afkick verschijnselen.

Als ik het zo terug lees is het een vrij negatief logje geworden. Maar feit is dat ik juist steeds meer rust in hoofd en leven krijg. Heel positief dus.

Fijne dag allemaal!



4 opmerkingen:

  1. heerlijk toch als je zo kunt opruimen,kunt weggooien,kunt weggeven,ik kan dat ook wel op zijn tijd zeg maar,wat leuk met z,n allen naar tenerif,leuk vooruitzicht

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Valt mee toch de negativiteit. Het is een bewust logje geworden. zeg wat voor opleiding ben je aan het doen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Your blog was absolutely fantastic!
    Great deal of great information & this can be useful some or maybe the other way.
    Keep updating your blog,anticipating to get more detailed contents.
    ตารางคะแนน

    BeantwoordenVerwijderen