Zoeken in deze blog

vrijdag 15 maart 2019

Terug van weggeweest!!!

Wat voelt dat vreemd zeg. Sinds meer dan twee jaar weer een nieuw stukje schrijven. Er is natuurlijk super veel gebeurd in de afgelopen twee jaar. We runnen nog steeds ons gezinshuis. Onze oudste dochter is weer thuis komen wonen na een relatiebreuk. Ik heb mijn diploma gehaald en ben nu officieel geregistreerd. Mijn moeder heeft zit na een aantal intensieve jaren met depressies nu in een verzorgingshuis. Mijn man heeft te horen gekregen dat er na de reorganisatie van het bedrijf geen plaats meer voor hem is. We hebben samen besloten dat we ons gezinshuis zelfstandig gaan voortzetten. Dit houdt in dat ik mijn loondienstverband ga omzetten in een onderaannemerscontract. Daar komt heel wat bij kijken. Er zijn veel voorwaarden verbonden aan het mogen voeren van een zelfstandig gezinshuis. De keuze voor zelfstandig ondernemerschap heeft vooral te maken met het niet meer afhankelijk zijn  en de machtspositie van mensen in een bedrijf die dingen beslissen, maar eigenlijk helemaal niet weten wat er speelt. Dat heb je nu eenmaal met een organisatie die meer dan 2000 werknemers heeft.

Er zijn gezinshuiskinderen bij ons komen wonen en er zijn er weer vertrokken. Op dit moment wonen er twee meisjes van acht en negen jaar in ons gezinshuis.  Het minimaliseren is een lange weg, zeker als er steeds kinderen bij ons komen wonen die soms helemaal niets meenemen, maar het komt ook voor dat er dozen tegelijk naar binnen worden gedragen. Wat opvalt is dat de bij ons geplaatste kinderen enorm hechten aan in onze ogen rommel. Sommige kinderen raken helemaal van streek als we het doosje weggooien waarin het verrassingsei zat om maar eens een voorbeeld te noemen.

Doordat mijn moeder naar een verzorgingshuis is gegaan, waar ze alleen nog maar een kamer heeft, moest haar huis worden ontruimd. Nou dat was een hele klus hoor. Ooit schreef ik erover dat mijn moeder het tegenovergestelde van mij is. Ze is een verzamellaar van allerlei dingen en had zeer veel voorraad uiteenlopend van tien aardappelschilmesjes, 8 scharen tot glazen flesjes en van knutselmateriaal tot vazen en vaatdoekjes. Ik heb best veel weggedaan, maar je ontkomt er niet aan dat er dan ook weer spullen in je huis komen waar je wat mee moet. Over sommige dingen kan je gelijk beslissen en andere dingen daar doe ik wat langer over. Inmiddels ben ik tevreden met wat ik heb gehouden van haar voor het geval dat ze er nog naar vraagt. En ja, het is al een paar keer voorgekomen dat ze ergens naar vroeg en ik moest meedelen dat ik dat naar de kringloop had gebracht.

Vanmorgen heb ik een lockmachine en een borduurmachine gratis laten ophalen. Dat geeft me altijd een beter gevoel dan wanneer iets wordt verkocht via marktplaats. Natuurlijk ben ik ook blij als iets nog wat oplevert, maar het blij maken van mensen door iets weg te geven geeft me veel meer voldoening. We hebben ook nog een zeer groot schaakspel voor buiten weggegeven aan de schaakvereniging. Dat nam zoveel ruimte in. De schaakvereniging gaat het gebruiken voor promotionele doeleinden.

Het voelt goed om weer wat te hebben geschreven en te plaatsen. Leuk als jullie weer meelezen. Binnenkort zal ik mijn stukjes tekst wat opleuken met foto's.


1 opmerking: