Zoeken in deze blog

donderdag 26 mei 2016

consuminderen en minimalisme

Minimaliseren lijkt een trend te worden. Zelfs mijn bejaarde moeder doet eraan mee. Ineens wil ze een leger huis want dat werkt zoveel makkelijker. Dat is ook één van mijn motivaties voor het minimaliseren. Maar toch denk ik dat het over bijvoorbeeld 7 jaar juist weer de trend wordt om je huis weer helemaal vol te zetten. Nu doe ik niet aan trends mee, ik maak altijd bepaalde overwegingen voor ik iets aanschaf.

+ Waarom wil ik het hebben, wat zit erachter zeg maar.
+ Wil ik het over een maand nog hebben, dan ga ik serieus nadenken over een eventuele aanschaf.
+ Heb ik het niet dubbel. Ik streef bijvoorbeeld naar 1 dekbedovertrek per bed.
+ Is het praktisch, staat het nergens in de weg.
+ Kost het veel onderhoud, dan wordt het een nee.
+ Kan ik het lenen of huren.
+ Is het tweedehands te koop, het antwoord hierop is dat werkelijk bijna alles tweedehands te koop is.
+ Kan ik zonder.

De laatste vind ik nog een lastige. Want het antwoord is bijna altijd ja. Er hoeft niet echt een dekbedovertrek over een dekbed. Ik vind het zelfs onhandig. Ik was gewoon de dekbedden regelmatig. Maar oké, ik heb ook dekbedovertrekken, want zeker als jeugdzorg, zoals o.a. een voogd komt kijken met een kind naar hun eventuele toekomstige slaapplaats, staat het toch een beetje zielig, een bed zonder dekbedhoes. Deze dilemma's houden mij de laatste tijd bezig.

Kan ik bijvoorbeeld zonder. Als voorbeeld geef ik hier een pedaalemmer in de wc en badkamer.
Ik loop altijd met mijn maandelijkse lappen naar de keuken en gooi het direct daarin. Ik zou ook rechtstreeks naar de container buiten kunnen lopen, dan zou ik zelfs de pedaalemmer in keuken niet meer nodig hebben. Maar is dat handig nee, dat is weer lastig voor visite die ook met maandelijkse ongemakken te maken hebben.

Wat vazen betreft heb ik ondervonden dat het zeer handig is als je er meer dan één in huis hebt. Pas hadden we wat te vieren en dan is het niet leuk als je bloemen krijgt en niet weet waar je ze in moet zetten. Uiteindelijk hebben de sapkan en maatbeker hun dienst bewezen na de bloemen extra te hebben ingekort. Ikzelf maak weleens één bloemstuk of koop een paar losse bloemen die ik solitair in een flessen zet. Maar wanneer mijn huis vol bossen bloemen staat, vind ik het een onrustig gezicht.
Haha, sommige mensen die niet van mijn blog weten, gelukkig maar ;), zullen me voor gek verklaren.

Een voordeel van een minimalistisch huis vind ik dat wat er staat ook werkelijk in het oog springt en niet opgeslokt wordt door overbodige rommel. De schouw van de kachel komt veel mooier uit als de aandacht naar de ornamenten en houtsnijwerk wordt getrokken in plaats van naar vele beeldjes ofzo.
Het belgisch hardstenen werkblad in de keuken is een echte eyecatcher zonder potten met pollepels,flesjes, koffiezetapparaten etc.
En de zwart wit geblokte marmeren vloer is ook veel mooier zonder kleedjes.
Zelfs buiten geniet ik van mijn terras zonder potten met bloemen die ik anders dagelijks water zou moeten geven. Eén mooie bloembak valt op. Bij meerdere, verminderen ze hun individuele schoonheid.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten