Zoeken in deze blog

vrijdag 27 mei 2016

Een huis zonder deuren.

Ooit zag ik het op tv, een huis zonder binnendeuren, behalve één deur naar de badkamer en de wc. Pas zag ik op pinterest weer een huis voorbij komen zonder binnendeuren. Het lijkt mij ideaal. Wij hebben een oud groot huis met schrik niet, 22 binnendeuren. En oh wat vond ik 15 jaar geleden die deuren leuk met ruitjes en panelen. Nu is het een grote ergenis. Ruitjes in een deur met een groot gezin, daar heb ik destijds niet goed over nagedacht en dan al die randjes op de panelen.

Over randjes gesproken. We hebben toen hoge plinten in huis laten maken met een mooi profiel bovenaan. Aaaach, hoe heb ik het ooit kunnen verzinnen. Prachtig hoor, maar zo niet praktisch.
In verschillende kamers hebben we een lambrisering, dus nog meer randjes.
Ik blijf nu dromen van een huis zonder plinten, binnendeuren en randjes. Zoveel makkelijker schoon te maken. Ook de buitenramen hadden een roedeverdeling. Daar hebben we verandering in aangebracht bij de aanschaf van dubbel glas. Het oogt veel rustiger en maakt handiger schoon. In huis hebben we ook veel balken plafonds. Het zijn echte sfeermakers, maar de spinnen maken er op veel plaatsen mooie kunstwerken.

Toch geniet ik van ons huis. Het is echt een leefhuis, een deur met kale plekken van de krabpogingen van onze katten maakt me niet zoveel uit. Maar het moet wel schoon zijn. Wat ben ik dankbaar met mijn hulp. Maar wat zouden we veel extra kunnen sparen of juist minder hoeven te werken als we een kleiner huis hadden gehad wat minder bewerkelijk was.

Ooit had ik de droom, in een ver verleden, een klein huis ergens aan het water. Het is een groot huis geworden aan een sloot. Hihi, hoe kan het gaan in het leven. En nu zou ik weer terug willen naar een kleiner huis, liefst gelijkvloers. Ons huis heeft drie trappen die dagelijks worden gebruikt, grrrr.
Oh nee, nog een extra trap naar de kelder. Die stond 15 jaar geleden ook vol met voorraad. Mijn eigen winkeltje aan huis. Dat hebben we tegenwoordig teruggebracht naar één plank met voorraad en een diepvrieskist. Minimalisme een trend. Ik denk van wel, en aan deze trend doe ik wel graag mee, want het is zo praktich. Zijn er ook minimalisten onder mijn lezers die al jaren minimalist zijn?



1 opmerking:

  1. Hoi, ik ben geen minimalist, maar probeer wel te ontspullen.

    Mijn moeder maakt al die plinten schoon met een kwast. Werkt handig.

    BeantwoordenVerwijderen