Zoeken in deze blog

maandag 30 maart 2015

minder belasting terug en oude hond

Dat was wel even een tegenvaller. Hypotheek steeds verder aan het aflossen betekent natuurlijk ook minder belastingteruggave. Dit jaar fors minder teruggave. Wij doen onze belastingteruggave altijd jaarlijks. Maar goed, in ieder geval toch nog wat terug wat we straks gelijk zetten op de rekening hypotheekaflossing.

Onze hond is bijna twaalf jaar. Ze doet het laatste jaar steeds vreemder. Het is een Drentsche Patrijs. Dat ras is over het algemeen wat nerveus maar ontzettend lief voor kinderen. Ook de reden dat we destijds voor dit ras hebben gekozen. Heel belangrijk met soms het huis vol oppaskindjes. Ze mag bij ons oud worden, en ik zal zo goed mogelijk voor haar zorgen in haar laatste levensjaar of jaren, wie het weet mag het zeggen. Maar ze wordt nu echt wel een blok aan mijn been. Ze kan slecht meer alleen zijn. Haalt alles van het aanrecht. Zelfs volle pakken drinken maakt ze open. Ze doorzeeft ze met haar tanden. Ze plast meerdere malen per dag en nacht in huis. En is steeds na een periode van loopsheid schijnzwanger. Verder loopt ze iedere stap die ik zet achter me aan. Soms denk ik dat ze wat gaat dementeren. Ze is verder nog wel fit. Kan nog goed lopen. Stiekem hoop ik wel eens dat ze 's nachts rustig is ingeslapen als ik 's morgens beneden kom. Wat zullen we een verdriet hebben. Maar zelf een beslissing nemen of het tijd is voor een spuitje vind ik altijd zo moeilijk. Ik heb het nog nooit meegemaakt in de familie- of kennisenkring dat een hond uit zichzelf overleed.
Ik heb met mezelf afgesproken dat er geen nieuwe hond meer komt, mocht onze huidige hond overlijden. Dit heb ik terloops ook al eens tegen de kinderen gezegd. Ik vind het heel leuk en belangrijk dat kinderen met dieren opgroeien.Vooral met overgevoelige kindjes en kindjes met een stempeltje blijk je met dieren veel te kunnen bereiken. Ook ik heb dat gezien. Wat dat betreft heb ik er nooit spijt van gehad dat we haar ooit hebben aangeschaft. Maar het einde tijdperk hond komt in zicht en dat laat ik dan ook verder zo.


2 opmerkingen:

  1. ai dat is niet fijn nee al die mankementen,ik ken ook geen een hond die zomaar uit zichzelf overlijd,wij hebben nu 3 honden gehad en hebben allemaal destijds een spuitje gegeven, echt niet fijn,maar wel voor voor het beestje om dan uit zijn lijden te verlossen,(als die lijd dan),hopen dat je toch nog fijn van hem kunt genieten,en is dat niet zo,dan sterkte hoor met de juiste beslissing te nemen.

    gr yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is inderdaad niet zo fijn. Ben het helemaal met je eens.

    BeantwoordenVerwijderen