Zoeken in deze blog

dinsdag 9 februari 2016

de keuken


Dit is dan een kijkje in onze keuken. Toen we ons huis vijftien jaar geleden kochten hebben we het helemaal gestript. En een nieuwe keuken laten plaatsen, Ik vind de keuken tijdloos. Hij was destijds best prijzig, maar we konden het in de hand houden door geen bovenkastjes te plaatsen. Er zit wel een vaatwasser in. En het fornuis heeft twee ovens. Het gasfornuis en de ovens worden zeer intensief gebruikt en daarom heb ik eigenlijk spijt van de gaspitten. Het zijn loodzware dingen en lastig schoon te maken.

Als ik nu opnieuw zou kiezen, kies ik voor een kookplaat, liefst inductie en die zijn er tegenwoordig ook in fornuisuitvoering. Bovenop de schouw staan lege sapflessen van de aldi. Daar zitten mijn kruiden in. Gekocht in grote verpakkingen via internet voor de prijs van een klein strooiflesje.

De weegschaal komt van een oude tante die vroeger een winkel had.We hebben geen magnetron. En in deze keuken geen koelkast. Onder de keuken hebben we een grote kelder. Daarin staat een vriezer en een koelkast. Een oudje, maar dat ziet niemand.

Boven het aanrecht hangt de koffiemolen die ooit van mijn oma was. Het koffiezetapparaat staat in een keukenkastje. Bij ons in het gezin drinkt er niemand koffie. Voor visite en verjaardagen halen wij hem uit het kastje tevoorschijn. Net zoals de waterkoker. Die gebruik ik hooguit twee keer per dag.
Ik hou van een gladde aanrecht, maar hij ziet er echt niet altijd zo uit als op de foto hoor.
Het aanrechtblad is van belgisch hardsteen. Zou ik ook nooit meer doen. Het vergt veel onderhoud doordat het poreus is en snel vlekt. Dus moet er regelmatig een laagje olie, ik gebruik gewoon slaolie, overheen.

De vaas heb ik een jaar terug van mijn moeder gekregen als verjaardagscadeau. Ik zag hem in een kringloop en vond hem gelijk prachtig. Wel moeilijk om bloemen met zulke lange stelen te krijgen, dus staat er nu een orchidee met potje en al in de halsopening. Soms zet ik er ook mooie bloesemtakken in van onze appelbomen, maar daarvoor moet ik nog even geduld hebben.

Het lampje aan het plafond komt van de kringloop en is van melkglas. Het blauwe kastje herkennen jullie vast van mijn blog. Hier heeft manlief ooit heel lang mee moeten zeulen naar de auto vanaf een rommelmarkt.
Als ik zo de plaatjes bekijk dan lijkt het een hele dure keuken. Hij was niet goedkoop, maar doordat we dus apparatuur achterwege hebben gelaten, en geen bovenkastjes hebben genomen viel het toch nog mee. Zonder belgisch hardstenen blad, wat eens maar nooit meer is, had onze keuken gewoon in een lagere prijsklasse kunnen vallen, want dat blad maakte het toen zo duur.
Ik vind het een tijdloze keuken. Hij staat nu 15 jaar en ziet er zo op de foto mooi uit. Van dichtbij zie je wel dat er wat kale randjes zijn. Dus doen we er ooit een verfje overheen en kan hij weer jaren mee.

4 opmerkingen:

  1. Ik vind je keuken prachtig en ben stiekem jaloers op je mooie weegschaal. Dat is precies zo een als ik zoek!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel erg mooi! Ziet er nog prima uit, onze keuken is ook nog goed behalve de kunststof op de kastjes begint nu te breken. Dat kunnen we gelukkig laten herstellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat leuk dat we mogen mee kijken in jou keuken,ziet er super gezellig en mooi uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie keuken zeg...
    En leuk die aanhankelijk kijkende hond erbij ;-)

    BeantwoordenVerwijderen