Zoeken in deze blog

donderdag 15 november 2012

auto en paardentrailer


Ooit blogde ik over een andere auto. We hebben er op het moment twee, een superkleintje wat nauwelijks iets kost, maar ook een hele grote, ik bedoel eigenlijk zware in de wegenbelasting, alleen om er ongeveer 6 keer per maand de trailer met een paard mee te trekken. Die auto kost ons aan wegenbelating ongeveer 125 euro per maand. Onze doelstelling was om dit jaar een andere auto te zoeken die goedkoper is in de wegenbelasting en ook in het benzineverbruik. Maar hij moet ook 1600 kilo geremd kunnen trekken. We dachten aan een oudje, belastingvrij. Maar helaas, met de huidige plannen van de regering gaat het voordeel van wegenbelastingvrij bij oldtimers er per januari 2014 af. Wat nu? Heeft er iemand een idee? Huren van een auto 6 keer per maand in het zwaardere segment komt duurder uit dan wat we nu betalen. Er moeten toch goedkopere alternatieven zijn. Ik loop op dit spoor een beetje dood.

Gisterenochtend met manlief de financiĆ«n weer helemaal in kaart gebracht. We hebben bijna ons genoeg punt bereikt. We willen in principe niet veel meer, zelfs minder. Maar de tweede auto blijft een rotpunt waar we  nog geen oplossing voor vinden. Met de boodschappen zou ik nog iets kunnen bezuinigen, maar dan komen we op het punt dat er 's avonds altijd nee moet worden gezegd tegen iets lekkers. Zou trouwens voor de extra kilootjes niet verkeerd zijn. En echt we zitten ons echt niet elke avond helemaal vol te stouwen, maar een zakje zoute stengeltjes van 0,27 cent gaat er vaak wel doorheen, en soms ook een stukje extra pure chocolade of een handje pinda's. En ja, met 6 a 7 personen tikt dat toch wel door.
Het verenigingsleven zou teruggebracht kunnen worden, maar dat vind ik belangrijk voor onze kinderen. Ik loop zo nu en dan hard, kost niets aan contributie, maar een lidmaatschap op de tennisvereniging, rijvereniging, gymvereniging, en schaakvereniging tikt ook aardig door hoor. Maar goed, dat hoort bij onze levenswijze, althans die van de kinderen, en dat laten we niet schieten.
Wel een prettig idee, dat als het zou moeten, dat daar nog op te bezuinigen valt. Gelukkig moet het niet, maar misschien de aankomende jaren bij anderen wel. Veel gemeenten hebben daar dan regelingen voor, dus benut ze en schroom niet om bij je gemeente aan te kloppen.

Binnenkort weer een binnenkijkje in ons huis en weer wat spullen te ruilen. De snijmat heb ik uiteindelijk geruild tegen wat paardrijspulletjes. Leuk om zo eens een blogger te zien. De stoelen staan nog in de schuur, echt supermodelletjes, maar gewoon toe aan een nieuw stofje. Heb je nog interesse in de stoelen, laat het dan snel even weten, want volgende week gaan ze naar het grove vuil.

1 opmerking:

  1. Wij rijden Subaru Legacy. Als ik even snel kijk op het www mag die 1600kg geremd trekken. Wegenbelasting ongeveer de helft van wat je nu betaalt.
    Wij rijden nu ongeveer 5 jaar hierin en de auto is heel betrouwbaar en goedkoop in onderhoud (we hebben een auto van meer dan 10 jaar oud).

    Succes met overwegingen en fijn dat de lidmaatschappen (nog) niet wegbezuinigd hoeven te worden. Hier net zo: als ik kijk wat ik aan muzieklessen en lidmaatschap muziekvereniging betaal.... daar zou ik op kunnen bezuinigen, maar zo lang dat niet noodzakelijk is blijven we het gewoon betalen.

    WG

    BeantwoordenVerwijderen