Zoeken in deze blog

donderdag 8 januari 2015

Bedenk elke avond drie dingen waarvan je die dag gelukkig werd.

Het was een tip uit de mijmeringen van Annemiek van Deursen. Ik volg haar blog en haar motiverende en inspirerende woorden dagen me vaak uit om sommige dingen daarvan in de praktijk te toetsen. Drie dingen per dag die je gelukkig maken lijken veel, maar als je de kleine dingen gaat waarderen, dan kom je daar al heel snel aan.

Zo werd ik gelukkig op het moment dat ik mijn schoenen aantrok met daarin mijn nieuwe steunzolen.
Ik loop elk jaar steeds slechter, met steeds meer pijn, zonder aanwijsbare reden. Bloed geprikt, geen reumafactoren, wel wat aan de zware kant, maar echt niet zo dat mijn voeten daar last van moeten ondervinden. In ieder geval heb ik begin december de stoute schoenen aangetrokken, hihi, voor een afspraak bij de podoloog. De aangemeten zooltjes kon ik gisteren ophalen. Eenmaal thuis, dook ik mijn schoenenkast in en  stopte ze gelijk in mijn sportschoenen. Op het moment dat ik ze aantrok voelde ik gelijk dat het niet voor niks steunzolen heet. Wat een effect. Ik heb ze heel de dag niet meer uitgetrokken. 

Mijn tweede geluksmoment vond ik dat mijn man met mijn kinderen op zijn gemak zat te knutselen. Ze wilden graag zelf kneedgum maken. Eenvoudig te realiseren, maar de aanblik van een knutselende vader met zijn kinderen aan de keukentafel bezorgde me een warm gevoel. 

Als laatste moment wil ik de behaaglijke warmte noemen die van de houtkachel afkwam. Wat een rijkdom als je lekker warm kunt zitten nadat je buikje rond is gegeten.

Eigenlijk dus heel normale dingen maar door bewust naar momenten van geluk te zoeken, vind je ze ook. Dus bij de vraag of je gelukkig bent, zoek naar de kleine dingen, schrijf ze elke dag op, maak daar een dagelijkse gewoonte van en zit je in een dipje, lees ze dan terug.

Na de vakantieperiode is de boel hier weer aardig glad. Glad betekent niet automatisch schoon. Daar moet ik nog hard mee aan de slag. 
De administratie is ook helemaal in orde gemaakt. Alle facturen zijn betaald. De administratiemap is weer helemaal netjes en aangevuld. Oude zaken zijn verwijderd.
Voor mij betekent een nieuw jaar ook weer een uitdaging om nog meer te consuminderen.
Alleen op de boodschappen en de energierekening valt nog winst te behalen. Daar wil ik echt mee aan de gang door het maken van een weekmenu en het beter isoleren van het huis. Ook zonnepanelen komen steeds meer bij ons op als we aan het terugbrengen van de energierekening denken. Ik wil uit gaan zoeken of die ook tweedehands te koop zijn. Bij de aanschaf van nieuwe vind ik de termijn waarop je het aankoopbedrag terug hebt verdiend te lang. Er moeten toch ook B-keus zonnepanelen zijn, met een stukje eraf ofzo wat op een dak toch niet opvalt. Heeft iemand een tip, ik hoor het graag.

 


1 opmerking: